سبد خرید

مهارت شخصی سازی چیست؟راه نفوذ بر دل آدم ها

مهارت شخصی سازی چیست؟راه نفوذ بر دل آدم ها

اگر در زندگی، مهارت شخصی سازی را به کار بگیریم،مورد علاقه ی آدم ها قرار خواهیم گرفت.اینگونه ارتباطات خوبی بین ما و افراد مختلف، شکل خواهد گرفت.

نیاز به توجه و دیده شدن در همه ی ما انسان ها وجود دارد.این مسئله، محدودیت سنی هم ندارد.همه ی آدم ها از نوزاد گرفته تا سالمند، نیاز به توجه و دیده شدن دارند.

تا حالا دیدید وقتی برای پدر و مادری مهمان می آید و توجه شان به مهمان می رود،کودک با گریه و بداخلاقی کردن، توجه والدین را به خود جلب می کند؟بعد که والدین به او توجه نشان می دهند،کودک دست از ناسازگاری برمی دارد!

در بزرگسالی بعضی ها با نوع لباس پوشیدنشان سعی در جلب توجه می نمایند.یا تا حالا دیدید یک عده مدارک و مدال هایشان را در معرض دید می گذارند؟

پس نیاز به دیده شدن، یک نیاز طبیعی در همه ی ما انسان هاست.حالا یک عده از راه نشان دادن توانایی ها و قابلیت هایشان دیده می شوند.یک عده از راه پوشیدن لباس های عجیب و غریب با رنگ های جیغ!

با توجه به این نیاز طبیعی در انسان، اگر ما از طریق مهارت شخصی سازی، به آنها احساس خاص بودن بدهیم، حس خوبی را به آنها هدیه خواهیم داد.

لبخند متفاوت

تا حالا برای شما پیش آمده است که احساس کنید لبخند یکنفر به شما، متفاوت با بقیه است؟

اگر در یک مهمانی، هنگام سلام و احوالپرسی با حضار، به همه یک مدل لبخند بزنیم اما وقتی به یک نفر خاص می رسیم، نوع لبخند زدنمان به او متفاوت با بقیه و گرم تر باشد، به او احساس خاص بودن می دهیم.

این، همان مهارت شخصی سازی است.

برای اینکه یاد بگیرید چگونه لبخند بزنید،مقاله ی زیر را بخوانید: 

چگونه لبخند بزنیم؟

به زبان آوردن اسم اشخاص

یکی دیگر از روش های شخصی سازی، به زبان آوردن اسم آنهاست.دیل کارنگی، استاد مهارت های ارتباطی می گوید: اسم هر کسی زیباترین آهنگیست که او می شنود.بنابراین با به زبان آوردن اسم افراد، می توانیم حس خوبی را در آنها به وجود آوریم.

پس هنگام گفتگو با شخص، چندین بار نامش را صدا بزنیم.می توانیم ابتدای برخی سوالات، اسمش را بگوییم.مثلا اگر دوست صمیمی مان است: سارا راستی چی شد که به این ورزش  علاقمند شدی؟

 البته حفظ تعادل خیلی مهم است.چون اگر بیش از اندازه اسمش را بگوییم،حس چاپلوسی را منتقل می کند!

در مکالمه ی تلفنی به زبان آوردن اسم اشخاص، به آنها حس خیلی خوبی می دهد.پس یادمان باشد هر بار که با یک نفر غریبه، تلفنی صحبت می کنیم، حین گفتگو چندین بار اسمش را بگوییم.مثلا اگر مشتری مان هست، همان ابتدای صحبت اسمش را روی کاغذ بنویسیم تا یادمان نرود.بعد چندین بار اسمش را به کار ببریم.

برای اینکه یاد بگیرد هنگام مکالمه ی تلفنی چطوری برای طرف مقابلتون جذاب به نظر برسید،پیشنهاد می کنم مقاله ی زیر را بخوانید:

چگونه با تلفن مکالمه داشته باشیم تا اثر مثبت بگذاریم؟

دوستان خوبم به زبان آوردن اسم اشخاص، اثر عجیبی دارد.شخص از این کار ما واقعا لذت می برد.

برای یادگیری روش های به خاطرسپاری اسم افراد،مقاله ی زیر را بخوانید:

روش های به خاطر سپاری اسم افراد

از آدم ها سوال بپرسیم دوست داری چی صدات کنم؟چون بعضی ها دو اسمه هستند.مثلا در شناسنامه  اسمش زینب است،اطرافیان به او می گویند:نگار.حالا اگر به او زینب بگوییم،ممکن است ناراحت شود.

یا بعضی ها فامیلی طولانی دارند.از آنها بپرسیم دوست داری کدام بخش از فامیلی ات را بگویم؟

بعضی از فروشنده ها به اشتباه، مشتریانشان را مادر،حاج آقا یا حاج خانم صدا می زنند.در صورتی که من دیده ام خیلی ها از این القاب، خوششان نمی آید و به آنها برمی خورد! بعضی ها هم از این القاب خوششان می آید.سلیقه ها متفاوت است.پس بهتر است ببینیم هر کس از چه لقبی خوشش می آید.

مادرشوهری می گفت من آرزومه عروسم به من بگه مامان.اما عروسش هیچ وقت این را به او نگفت…

یادمان باشد تلفظ اسم آدم ها را درست بگوییم.فامیلی من معتمد پویا است.برخی شاگردانم به اشتباه مرا خانم معتمد آریا،معتمد پور، معتمد نیا یا محمد پویا صدا می زنند!

وقتی اسم کسی را اشتباه تلفظ کنیم،تأثیر بدی را روی او خواهیم گذاشت.چون آن شخص این حس را می گیرد که او نسبت به اسم من بی دقت و بی توجه است.

وقتی می خواهیم اسم کسی را از روی نوشته ای بخوانیم، اگر مطمئن نیستم که تلفظ درستش چگونه است، قبل از خواندن، از او بپرسیم: میشه بگید تلفظ درست اسمتون چیه که یه وقت خدایی نکرده اشتباه نگم؟چون اگر اشتباه بخوانیم، ناراحت می شود.

هشدار: در بکارگیری اسم افراد، احترام گذاشتن یادمان باشد.مثلا اینکه پیش از به وجود آمدن صمیمیت، قبل از اسم کسی آقا یا خانم را به کار نبریم،م مکن است برایش خوشایند نباشد.یا ممکن است بهتر باشد قبل از بوجود آمدن صمیمیت به جای اسم کوچک او، فامیلی اش را صدا بزنیم.

یکی از دوستانم پدر و مادرش را به اسم کوچک صدا می زند! از نظر من این رفتار او، احترام آمیز نیست.از نظر شما چطور؟

یکی از شاگردان مادرم وقتی به خانه مان آمد، مادرم را به اسم کوچک صدا زد! این رفتار شاگرد، خوشایند مادرم نبود!

پس حواسمان به حریم شخصی آدم ها و شرایط باشد.

تقویم جادویی

راه دیگر شخصی سازی این است که ابتدای سال، تاریخ تولد و سالگرد ازدواج افرادی را که می خواهیم با آنها ارتباط خوب بسازیم، در تقویم یادداشت کنیم.حالا اگر به موقع، این تاریخ ها را به او تبریک بگوییم، از این که به او توجه نشان داده ایم،خوشحال می شود.تا حالا شده یک نفر با تبریک تولدتان شما را غافلگیر کنه؟

هشدار: در این مورد هم حواسمان به حریم شخصی آدم ها و شرایط باشد.یک وقت نگوید: وا! این آدم تاریخ ازدواج منو از کجا می دونه؟!

کشف علاقمندی هایش و توجه به آنها

راه دیگر شخصی سازی این است که علاقه های هر فرد را شناسایی کنیم.بهتر است علائقش را در دفترچه یا موبایلمان وارد کنیم تا یادمان بماند.مثلا این فرد، چه اشخاصی برایش محترم و عزیز هستند؟ این فرد چه رنگی را دوست دارد؟ این فرد چه غذاهایی را دوست دارد؟ چه جاهایی را دوست دارد؟

برای اینکه یاد بگیرید چگونه علاقه مندی های دیگران را کشف کنید،پیشنهاد می کنم مقاله ی زیر را بخوانید:

دنیای مطلوب چیست؟

وقتی یک نفر متوجه شود که ما به علاقه مندی هایش توجه نشان می دهیم، از  اسمش استفاده می کنیم و تاریخ تولدش را می دانیم، اثر خوبی را روی او دارد. ما با این روش او را به خود علاقمند می کنیم.

اقدامک: پنج تا از علاقه های افرادی که ارتباط با آنها برایتان مهم است را بنویسید. بعد بر اساس این علاقمندی ها، کاری کنید که آنها  خوشحال شوند و بیشتر شما را دوست داشته باشند.

دوستان خوبم در این مقاله، مهارت شخصی سازی را یاد گرفتیم.مهارت شخصی سازی باعث علاقمندی دیگران به ما می شود.مهارت شخصی سازی شامل موارد زیر است:

  • لبخند متفاوت
  • به زبان آوردن اسم اشخاص
  • تقویم جادویی
  • کشف علاقمندی هایش و توجه به آنها

دوستان عزیزم مرا در اینستاگرام فالو کنید تا از مطالب آموزشی مفید در زمینه ی مهارت های ارتباطی،بهره مند شوید.جهت فالو کردن،روی لینک زیر بزنید:

اینستاگرام من

برگرفته از:

دوره ی انسان بیشتر از یک نفر

دیدگاه‌ها ۰