سبد خرید

15 اثر منفی خانه بهم ریخته و نامرتب

15 اثر منفی خانه بهم ریخته و نامرتب

در این مقاله با 15 اثر منفی خانه بهم ریخته و نامرتب و شلوغ آشنا خواهیم شد.

خانه بهم ریخته و نامرتب چه اثرات منفی دارد؟

1. وقتی یک خانه شلوغ را مرتب می کنیم، خیلی زود دوباره به هم میریزد

یکی از آشناهایمان تعریف می کرد چند وقت پیش پای پسرش شکسته بود. وقتی دوست های آن پسر به عیادتش می آیند و می بینند کمدش  بهم ریخته است، از روی دلسوزی مرتب و منظمش می کنند. آن خانم می گفت یه مدت کوتاهی کمدش مرتب بود، بعد دوباره بهم ریخت و الان مثل اولش نامرتب شده است. شما هم  این تجربه را داشته اید؟

2. تمیز کردن یک خانه شلوغ و بهم ریخته، فایده ندارد

وقتی خانه، بهم ریخته و نامرتب و شلوغ باشد، هر چقدر هم گردگیری کنیم، دیوارهایش رو بشوییم و زمین هایش رو طی بکشیم، فایده ندارد. چون در نهایت باز هم تمیز به نظر نمیرسد و  خیلی زود دوباره گرد و خاک  می گیرد. من خودم از وقتی اتاقم را مرتب کردم، حس می کنم خیلی کمتر از قبل گرد و خاک می گیرد.  به همین خاطر گردگیریش زمان کمتری نسبت به قبل می گیرد.

3. دورمان پر از وسایلی میشود که یادمان رفته  و هی دوباره می رویم می خریم

من قبل از مرتب کردن اتاقم بارها برام پیش آمد که رفتم یک چیزی خریدم بعداً دیدم که آن را از قبل داشتم. مثل جوراب، پلیور و… شما هم این تجربه را داشته اید؟

4. یک عالم اثاث داریم که نمی دانیم کجا جایشان دهیم

یکی از مسائلی که عموم مردم با آن سر وکار دارند این است که کلی وسیله دارند که نمی دانند کجا جایشان دهند. بخصوص در آپارتمان های امروزی که اندازه شان کوچک است. شما هم این دغدغه را دارید؟

برای نمایش ویدئو ( بدی های خانه نامرتب 1 ) بر روی لینک کلیک کنید.

5. کاهش تمرکز

به هم ریختگی، حواس ما را پرت می کند و تمرکز سخت می شود. در نتیجه بازدهی مان پایین می آید. مثلاً افرادی که روی میز مطالعه یا کارشان پر از کاغذ هست، تمرکز ندارند.

اثرات منفی خانه بهم ریخته و نامرتب

 

6.استرس، اضطراب و افسردگی

تحقیقات مختلف نشان داده اند که یکی از اثرات منفی به هم ریختگی، کاهش سلامت روان هست. یک خانه به هم ریخته سطح کورتیزول را در مغز، به ویژه در زنان، افزایش می دهد. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می شود. وقتی بدن ما برای مدت طولانی در معرض استرس مداوم قرار داشته باشد، سلامت روحی اش به خطر می افتد.

استرس ناشی از بهم ریختگی این بیماری ها را باعث خواهد شد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • از دست دادن حافظه
  • سردرد
  • بیماری قلبی
  • جوش و آکنه
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • بی خوابی
  • فشار خون
  • بیماری هضم

7. آسیب رسیدن به روابط

یک تحقیق علمی در ایالات متحده امریکا در سال 2016 نشان داد که به هم ریختگی باعث می‌شود شرکت‌کنندگان کمتر بتوانند به درستی احساسات موجود در چهره شخصیت‌های فیلم را درک کنند.

یعنی وقتی افراد را در یک اتاق شلوغ و بهم ریخته می بینیم، در تشخیص احساسشان، دقت کمتری خواهیم داشت. به عبارت دیگر میزان درک و همدلی مان پایین می آید.

وقتی بخش بزرگی از زمان و انرژی مان را صرف وسایل زیاد یک خانه شلوغ می کنیم، زمان و انرژی کمتری برای چ افراد مورد علاقه مان داریم.  درنتیجه روابطمان آسیب می بیند.

به علاوه بهم ریختگی باعث حواس پرتی می شود. در بین شلوغی خانه، تمرکز روی حرف های افراد مهم زندگی مان و گوش دادن به آنها کار چندان راحتی نیست.

شلوغی خانه باعث می شود که از میزان کار لازم برای مراقبت از چیزهای زیادی که داریم، ناامید شویم. این ناامیدی و سرخوردگی به خانواده مان انتقال داده می شود. شلوغی خانه باعث می شود به خاطر زمان و انرژی زیادی که برای وسایل خانه می گذاریم، احساس عصبانیت کنیم و این عصبانیت را سر خانواده خالی کنیم.

یک خانه درهم و برهم باعث می شود که از خانه خود خجالت زده باشیم و نخواهیم کسی را دعوت کنیم. که این باعث آسیب خوردن به روابط ما با دوستان و خانواده می شود.

یک خانه مرتب و منظم، هم پذیرای افرادی هست که در آن ساکن هستند و هم پذیرای مهمانان. ساکنین و مهمانان یک خانه به هم ریخته دوست دارند از آنجا فرار کنند. بارها برای من پیش آمده است که به یک خانه شلوغ و بهم ریخته رفته ام و دوست داشتم خیلی زود از آنجا بیرون بیایم.

گاهی هم وارد یک خانه ی مرتب و منظم شده ام که دلم می خواست مدت ها آنجا بمانم. شما تا حالا این تجربه را داشته اید؟

8. مشکلات خواب

افرادی که در اتاق های بهم ریخته می خوابند، بیشتر در معرض مشکلات خواب مثل بی خوابی هستند.

9. اضافه وزن

در یک تحقیق علمی، شرکت کنندگان در یک محیط شلوغ و نامرتب، دو برابر بیشتر از شرکت کنندگان در یک محیط مرتب، تنقلات و شیرینی و شکلات خوردند.

خانه های مرتب پیش بینی کننده وضعیت سلامت جسمی ساکنینش هست. بر اساس یک تحقیق علمی ، افرادی که خانه‌هایشان مرتب تر بود، فعال‌تر بودند و از سلامت جسمی بهتری برخوردار بودند.

تحقیقات نشان داده است که زندگی در یک خانه به هم ریخته بر عادات غذایی ما تأثیر میگذارد.

افرادی که در خانه های به هم ریخته زندگی می کنند، احتمال اینکه  غذای سالم  بخورند کم است، زیرا بهم ریختگی باعث می شود احساس استرس و فرسودگی کنند و رو به غذای ناسالم بیاورند.

در نهایت، افرادی که خانه هایشان به شدت نامرتب است بیشتر در معرض اضافه وزن قرار دارند.
برای نمایش ویدئو ( بدی های خانه نامرتب 2 ) بر روی لینک کلیک کنید.

10. هدررفتن وقت

وقتی همه چیز بهم ریخته باشد ،  نمی‌دانیم که عینک، کلید یا  کیف پول خود را کجا گذاشته‌ایم و زمان زیادی را به گشتن وسایل اختصاص می دهیم.آیا می دانستید

که به طور متوسط ​​1 ساعت در روز را به دنبال چیزهایی که نمی توانیم پیدا کنیم هدر می دهیم؟

خانه بهم ریخته و نامرتب بدجور

 

11. آسیب جسمی

بی نظمی به سلامت جسمانی ما آسیب وارد می کند. خانه های به هم ریخته اغلب حاوی گرد و غبار بیشتری هستند، زیرا به هم ریختگی، تمیز کردن و پاکسازی گرد و غبار را دشوارتر می کند. افزایش سطح گرد و غبار می تواند هوا را آلوده کند و در برخی موارد باعث مشکلات تنفسی شود. مشکلات تنفسی مثل عطسه، خس خس سینه و خارش چشم.

زندگی در یک خانه شلوغ و نامرتب ما را در معرض خطر آسیب دیدن قرار می دهد. وقتی کف خانه ما با جعبه ها، انبوهی از لباس ها یا وسایل زیاد پوشیده شده باشد، پایمان به راحتی روی آنها سُر می خورد.

قفسه‌های پر از کتاب‌ و وسایل تزئینی کوچک، خطر سقوط وسایلشان را برایمان دارند.

12. خطر آتش سوزی

بهم ریختگی  می تواند باعث ایجاد خطر آتش سوزی شود. چون در یک خانه شلوغ، چیزهای بیشتری برای آتش گرفتن و سوختن وجود دارد. مثلاً اگر در خانه کاغذهای زیادی داشته باشیم، احتمال آتش سوزی بیشتر می شود.

به علاوه شلوغی و بهم ریختگی ممکن است خروجی های اضطراری خانه را مسدود کرده باشد. بنابراین در زمان آتش سوزی نمی توانیم فرار کنیم و کار آتش نشان ها هم سخت می شود.

13. خطر زلزله

در زمان زلزله، شلوغی و بهم ریختگی باعث می شود خطر سقوط وسایل بیشتری رویمان وجود داشته باشد. و  بهم ریختگی ممکن است خروجی های اضطراری را مسدود کند.

14. به هم خوردن آرامش

بی نظمی آرامش ما را می دزدد. زمانی که ما توسط شلوغی و بهم ریختگی احاطه شده باشیم، آرامش در خانه وجود ندارد. که این باعث می شود احساس ناامیدی، شکست، استرس و نارضایتی کنیم.

هدف یک خانه این است که محل آرام و امنی باشد که از  استرس های زندگی روزمره به آن پناه می بریم تا آرامش پیدا کنیم، استراحت کنیم و شارژ شویم. در صورتی که یک خانه ی نامرتب خودش یک منبع استرس است که می خواهیم از آن فرار کنیم.

15. کم شدن میزان شادی و رضایت از زندگی

و اما همه ی این بدی ها به کنار، مهم ترین بدی این است که حالمان بد می شود. خودمان با خودمان بد می شویم، رضایت از زندگیمان پایین می آید و این بدترین چیز ممکن هست.

برای نمایش ویدئو ( بدی های خانه نامرتب 3 ) بر روی لینک کلیک کنید.

 در این مقاله با فواید خانه مرتب آشنا خواهید شد:

 

برای پیاده سازی قدم به قدم روش کنماری جهت رسیدن به خانه ای مرتب و بدون بهم ریختگی، کتاب کار کنماری را تهیه بفرمایید. با نکات و راهکارهای عملی این کتاب، می توانید در کمترین زمان، فضای زندگی خود را به محیطی آرام و منظم تبدیل کنید و با استرس و هرج و مرج ناشی از یک خانه بهم ریخته خداحافظی کنید و به یک زندگی شادتر و منظم تر خوش آمد بگویید:

کتاب کار روش کنماری

برگرفته از سایت:

ماری کندو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها ۰