سبد خرید

روش کنماری چیست؟ | 21 فایده خانه مرتب

روش کنماری چیست؟ | 21 فایده خانه مرتب

آرزوی هر کسی داشتن یک خانه تمیز و مرتب است. یکی از روش های مرتب کردن که روز به روز محبوب تر می شود، روش کنماری یا متد کن ماری است. این روش، مُروج یک سبک زندگی ساده و خلوت است تا بتوانیم روی اولویت های مهم زندگی مان بیشتر تمرکز کنیم و سلامت روحی مان را حفظ نماییم.

روش کنماری چیست؟

اگرچه روش کنماری نسبتاً آسان است، اما اغلب آدم ها هنوز روش درست مرتب کردن خانه را نمی دانند. اکثر اوقات اشتباهاتی را مرتکب می شویم که باعث می شود تا ابد مشغول مرتب کردن بمانیم. پس راه حل این مسئله چیست؟
برای نمایش ویدئو ( داستان شلختگی من ) بر روی لینک کلیک کنید.

روش کنماری چیست؟

بیایید با هم به توضیح زیر در مورد روش کنماری نگاه کنیم:

روش کنماری هنر مرتب کردن خانه است که منشأ آن کشور ژاپن است. این روش اولین بار توسط خانم ماری کندو، مشاور نظم که به خاطر ایده‌های تحول برانگیز و کتاب هایش مشهور است، کشف شد.
دو کتاب او در مورد روش کنماری با عناوین جادوی نظم و خلق شادی با هنر ژاپنی هستند.

کلمه کنماری ترکیبی از نام و نام خانوادگی ماری کندو است. این روش را می‌توان در مورد ایجاد تحول در زندگی با مرتب کردن و نظم دانست، که اثر مثبتی دارد و ما را به سمت یک سبک زندگی ساده و خلوت سوق می‌دهد.

برخلاف روش‌های دیگر که ما را به دور انداختن چیزهایی که نیاز نداریم، هدایت می‌کنند، در این روش به ما توصیه می‌شود که این جور چیزها را اهدا کنیم.
برای نمایش ویدئو ( روش کنماری چیه ) بر روی لینک کلیک کنید.
در مقاله قبلی در مورد ضررهای خانه نامرتب گفتم:

15 اثر منفی خانه بهم ریخته، شلوغ و نامرتب

روش کنماری چیست؟

حالا در این مقاله 21 مورد از فواید خانه مرتب با روش کنماری را خواهم گفت.

خانه مرتب با روش کنماری ، 21 فایده بسیار عالی برای زندگی ما دارد:

1. تمرکز را بهبود می بخشد
بی نظمی یا به هم ریختگی روی هورمون های استرس و اضطراب اثر می گذارد، بنابراین تمرکز روی اولویت های مهم زندگی برای مان سخت می شود. با روش کنماری در یک اتاق تمیز و مرتب تمرکزمان بیشتر می شود.
این افزایش تمرکز باعث می شود در مدت زمان کمتر، کارهای بیشتری را انجام دهیم.

2. افزایش بازدهی
همانطور که گفتم، روش کنماری تمرکز مان را افزایش می دهد. این افزایش تمرکز، میزان بازدهی و کیفیت زندگی مان را بیبشتر می کند.

3. بهبود کیفیت خواب
وسایلی که نامرتب و بهم ریخته هستند بر کیفیت خواب ما اثر منفی می گذارند. خواب ما به دلیل وجود یک فضای بهم ریخته و ناخوشایند ناآرام می شود. با روش کنماری آرامش بیشتری خواهیم داشت و در نتیجه راحت تر می خوابیم.

4. استرس را کاهش می دهد
ثابت شده است که مرتب کردن خانه اثر مثبتی روی کاهش استرس دارد. وقتی از دیدن وسایل منظم و مرتبمان لذت می بریم از میزان استرس مان کم می شود.

5. افزایش احساس امنیت
بی نظمی روی احساس امنیت ما اثر منفی می گذارد. هر لحظه نگرانیم چون ممکن است روی وسایلی که روی زمین پخش و پلا هستند، بلغزیم و زمین بخوریم یا دست و پایمان به وسایل زیادی که داریم بخورد و له شود. برای همین روش کنماری احساس امنیت ما را بالا می برد.

برای نمایش ویدئو ( فواید خانه مرتب 1 ) بر روی لینک کلیک کنید.

6. بهبود وضع مالی
روش کنماری با تمرکز روی مفید بودن و کارایی وسایل، ما را از خرید چیزهایی که مورد نیازمان نیستند، باز می دارد. البته خیلی خوب است که به ما آموزش داده شود که قبل از تصمیم به خرید یک چیز بارها فکر کنیم تا فقط به خاطر احساس لذت لحظه ای و بصورت هیجانی خرید نکنیم.
همچنین با نخریدن چیزهایی که از قبل داشتیم و یادمان رفته، می توانیم در پول خود صرفه جویی کنیم زیرا دیگر دقیقاً می دانیم چه چیزی در خانه خود داریم و می توانیم قبل از خرید به راحتی وسایل موجود را بررسی کنیم.
جالب است که بعد از مرتب کردن با روش کنماری، طمع زیاد خرید کردن کاهش پیدا می کند.
به علاوه می توانیم با فروش چیزهایی که می خواهیم از شر آنها خلاص شویم، درآمد کسب کنیم.

7. مدیریت زمان
با روش کنماری در زمان صرفه جویی می کنیم چون دیگر مجبور نیستیم به دنبال وسایلمان بگردیم (آیا می دانستید که به طور متوسط 1 ساعت در روز را به دنبال چیزهایی که نمی توانیم پیدا کنیم هدر می دهیم؟). بعد از مرتب کردن دقیقا می دانیم که هر چیزی کجاست و از هدر دادن زمان با ارزشمان خودداری می کنیم.

همچنین زمان کمتری را صرف نگهداری از وسایل خود می کنیم. به طور کلی بعد از مرتب کردن، زمان بیشتری برای انجام کارهایی که واقعاً به آنها اهمیت می دهیم خواهیم داشت.

8. سلامت جسمانی
داشتن یک خانه مرتب باعث راحت تر شدن تمیز کاری و تجمع کمتر کثیفی و گرد و غبار می‌شود.
در نتیجه زمان بیشتری برای ورزش کردن و زمان و پول بیشتری برای خرید غذاهای سالم و طبخ غذاهای خانگی سالم خواهید داشت.

9. تمیز کردن خانه زمان کمتری می برد
هر چقدر چیزهای کمتری داشته باشیم، چیزهای کمتری برای تمیز کردن خواهیم داشت! لباس‌های کمتری برای شستن، کتاب‌های کمتری برای گردگیری. و هر بار که نیاز به گردگیری قفسه یا جارو کردن زمین داریم، وسایل کمتری برای جابجایی وجود خواهد داشت.

10. از آنچه که داریم بیشتر لذت خواهیم برد
وقتی چیزهای کمتری داریم، مراقبت از چیزهایی که داریم بسیار راحت تر می شود. وقتی خانه ای پر از وسایلی داریم که باعث شادی ما می شوند، می خواهیم از آن وسایل مراقبت کنیم. چون آنها برای ما شادی می آورند، بنابراین نمی خواهیم از دستشان دهیم. این تغییر طرز فکر به این معنی است که مراقب چیزهایی هستیم که داریم.

برای نمایش ویدئو ( فواید خانه مرتب 2 ) بر روی لینک کلیک کنید.

11. می توانیم به کسانی که نیاز دارند کمک کنیم
می توانیم لباس هایی که دیگر خوشحالمان نمی کنند ولی وضعیت خوبی دارند را به خیریه اهدا کنیم یا به عزیزی بدهیم که می دانیم این لباس ها خوشحالش می کند.

12. افزایش عزت نفس
وقتی در مرتب کردن مشکل داریم، ممکن است احساس کنیم کنترل زندگی از دستمان خارج شده است. یک خانه مرتب می تواند احساس شایستگی و غرور را به ما برگرداند.

13. روابط بهتر
درگیری با اعضای خانواده یا هم اتاقی ها اغلب زمانی رخ می دهد که یک نفر ریخت و پاش می کند.

نظم می تواند روابط و تنش های خانوادگی را کاهش دهد.

به هم ریختگی می تواند در خانواده استرس ایجاد کند. ممکن است در مورد ریخت و پاشیده بودن خانه با همسرمان بحث کنیم، یا اگر تا حالا 10 دقیقه به دنبال چیزی بوده ایم و به این دلیل مدرسه بچه ها دیر شده باشد، متوجه می شویم که بهم ریختگی به بچه هایمان هم ضربه می زند.

یک خانه مرتب می تواند این استرس را کاهش دهد.

همچنین، وقتی خانه‌مان مرتب است، راحت‌تر دوستان و اقوام را دعوت می کنیم.

14. خطر ابتلا به آسم و آلرژی کمتر است.
ممکن است فکر کنیم خانه ما نامرتب است اما کثیف نیست. اما تمیز کردن انبوهی از وسایل خیلی سخت است. مرتب کردن می تواند از بروز آفت ها جلوگیری کند و گرد و غبار و کپک که ممکن است باعث آسم و آلرژی شود را کاهش دهد.

15. بهبود سبک زندگی و تندرستی.
تهیه غذاهای سالم در یک آشپزخانه منظم آسانتر است. و بیشتر مردم در یک اتاق مرتب با یک تختی مرتب بهتر می خوابند.

برای نمایش ویدئو ( فواید خانه مرتب 3 ) بر روی لینک کلیک کنید.

16. یک الگوی عالی برای خانواده خود خواهیم بود
همه نگاه های اعضای خانواده به سمت ماست و کاری که با وسایل خود انجام می دهیم مورد توجه آنها قرار می گیرد.

این می تواند یک انگیزه قدرتمند برای به کاربردن روش کنماری باشد.

17. می توانیم خانه خود را راحت تر بفروشیم یا اجاره دهیم
مردم معمولاً به این دلیل خانه‌شان را عوض می‌کنند که خانه شان را بزرگ تر کنند.

وقتی جستجوی خانه خود را شروع می‌کنند به دنبال فضای بزرگ تر خواهند بود.

به این دلیل می خواهیم خانه ما در هنگام فروش یا اجاره تا حد ممکن بزرگ به نظر برسد.

حالا چه یک آپارتمان کوچک 1 خوابه باشد چه یک ویلای 3 خوابه، می توانیم آن را به سادگی با نداشتن بهم ریختگی، بزرگتر نشان دهیم.

بدون درهم ریختگی، مشتری ها احساس می کنند که می توانند وسایل زندگی خود را بدون هیچ مشکلی در آن فضا جا دهند.
احتمال اینکه خانه ما به خاطرمرتب بودن سریعتر و با قیمت بهتری به فروش برسد یا اجاره رود هم هست. چون خانه ای که درهم و برهم نباشد جذابیت بیشتری نسبت به خانه های به هم ریخته دارد.

18. فضای بیشتری خواهیم داشت
بعد از مرتب کردن، طبیعتاً فضای بیشتری را در اتاق‌ها خواهیم داشت و این فضای اضافی را می‌توانیم به چیزهایی مثل فضای ورزش یا فضای انجام کارهای هنری اختصاص دهیم.

وقتی فضاهای فیزیکی آزاد می شوند، به دنبال آن ذهن شلوغمان هم آزاد خواهد شد.

یک خانه مرتب، بزرگتر و جادارتر به نظر می رسد که این می تواند برای ما به عنوان صاحب خانه، زمان فروش یا اجاره مفید باشد.

بعد از مرتب کردن خانه، ممکن است متوجه شویم که فضای بیشتری نسبت به آنچه تصور می کردیم وجود دارد و ممکن است دیگر نیازی به تعویض خانه نداشته باشیم! این می تواند بزرگترین فایده از میان همه فایده ها باشد، زیرا در استرس، زمان و هزینه جابجایی خانه صرفه جویی کرده ایم، فقط با مرتب کردن خانه!

19. افزایش فعایت فعالیت بدنی

مرتب کردن خانه که شامل جابجایی وسایل می‌شود، می‌تواند باعث افزایش فعالیت بدنی شود.

20. خلق و خوی ما بهتر خواهد شد.
به هم ریختگی می تواند ما را بداخلاق کند . وقتی چیزی که می خواهیم، سر جایش نیست، باعث ناراحتی و عصبانیت مان می شود. بر اساس مطالعه‌ای که در UCLA انجام شد، “به هم ریختگی اثر منفی بر خلق و خو و عزت نفس ما دارد” و رابطه مستقیمی بین سطح هورمون استرس و میزان انباشتگی وسایل خانه وجود دارد.

21. گذشته را رها می کنیم
با رهایی از شر هر چیزی که ما ناراحت می کند، گذشته را رها کرده و به سمت آینده پیش خواهیم رفت.

برای نمایش ویدئو ( فواید خانه مرتب 4 ) بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه به کار بردن روش کنماری

چندین راه یا قانون پایه وجود دارد که می توانیم انجام دهیم تا روش کنماری به خوبی کار کند. از جمله آنها به شرح زیر است:

1. اهداف زندگی مان را مشخص کنیم.

مشخص کنیم در زندگی می‌خواهیم به چه چیزی برسیم و خود را متعهد به مرتب کردن خانه کنیم. با این انگیزه، مرتب کردن اتاق‌های موجود آسان‌تر می شود و برای مرتب کردن اشتیاق بیشتری خواهیم داشت.
2. زندگی ایده آلمان را تصور کنیم.
علاوه بر تعیین اهداف زندگی، باید تصور کنیم که زندگی ایده آل ما چگونه خواهد بود و پس از انجام موفقیت آمیز مرتب کردن، چه احساس خوشایندی خواهیم داشت.
3. خانه خود را بر اساس گروه بندی مرتب کنیم
ما باید خانه را بر اساس گروه بندی وسایل و نه بر اساس مکان یا اتاق مرتب کنیم. حداقل 5 گروه از وسایل وجود دارد که می توانیم آنها را مرتب کنیم:
یک- لباس ها
دو- کتاب ها
سه- کاغذها
چهار- سایر وسایل (مانند لوازم آشپزخانه، آرایشی، بهداشتی، الکترونیکی، انباری، حمام و…)
پنج- یادگاری ها

برای نمایش ویدئو ( روش مرتب کردن با روش کنماری ) بر روی لینک کلیک کنید.

اگر در مرتب کردن هر گروه مشکل داریم، می توانیم آن را به زیر گروه ها هم تقسیم کنیم.
چرا باید خانه را بر اساس گروه بندی ها مرتب کنیم؟
از نظر ماری کندو این روش، کار مرتب کردن را آسان‌تر می کند، زیرا روی وسایلی تمرکز خواهیم کرد که یک نوع کاربرد دارند. روش مرتب کردن وسایل بر اساس اتاق به اتاق یا کشو به کشو متفاوت است، این روش اشتباه، کار مرتب کردن را طولانی، پیچیده و بی فایده می کند.

علاوه بر مرتب کردن بر اساس گروه بندی، نکات دیگری هم وجود دارد:

مرتب کردن عمودی

ثابت شده است که قرار دادن وسایل به صورت عمودی باعث صرفه جویی در فضا و آسان تر پیدا کردن آن می شود. ما می توانیم از جعبه ها یا تقسیم کننده های کشو استفاده کنیم تا مطمئن شویم هر چیزی جای خود را دارد.

 

بدون احساس گناه، کار خود را انجام دهیم

از دور انداختن وسایلی که دیگر استفاده نمی شوند، احساس گناه نکنیم.

 

4. روی چیزهایی که می خواهیم نگهداریم، تمرکز کنیم

این به معنای حفظ چیزهایی است که می تواند باعث شادی و خوشحالی ما شود. “چیزهایی که ما را خوشحال می کنند، نزد خود نگه داریم و بقیه را کنار بگذاریم تا زندگی جدیدی را شروع کنیم.” برای تعیین اینکه کدام مورد باعث شادی می شود، می توانیم آن را لمس کنیم، آن را احساس کنیم و از خود بپرسیم که آیا این من رو خوشحال می کنه؟

5. چیزهایی را که می خواهیم از آنها خلاص شویم، رها کنیم

بعد از مرتب کردن وسایل، قدم بعدی که می توانیم برداریم این است که از شر وسایل استفاده نشده خلاص شویم. فراموش نکنیم وقتی وسیله ای را دور می اندازیم، از آن تشکر کنیم. به جای دور انداختن، می‌توانیم وسایلی را که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به افراد نیازمند اهدا کنیم. با اهدا کردن، کار خیر انجام می دهیم و به دیگران کمک می کنیم.

گام بعدی چیه؟

وقتی فقط چیزهایی را که نیاز داریم، نگه داشتیم، وقت آن است که گام نهایی را برداریم. یعنی همه وسایل مرتب شده در یک گروه را به صورت ایستاده در یک جا قرار دهیم.

برای پیاده سازی قدم به قدم روش کنماری جهت رسیدن به خانه ای مرتب و بدون بهم ریختگی، کتاب کار کنماری را تهیه بفرمایید. با نکات و راهکارهای عملی این کتاب، می توانید در کمترین زمان، فضای زندگی خود را به محیطی آرام و منظم تبدیل کنید و با استرس و هرج و مرج ناشی از یک خانه بهم ریخته خداحافظی کنید و به یک زندگی شادتر و منظم تر خوش آمد بگویید:

کتاب کار روش کنماری

برگرفته از سایت:
دیدگاه‌ها ۰