سبد خرید

چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم؟

چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم؟

اگر شما در ادارات دولتی کار می کنید، مشخصه که نمی تونید درخواست افزایش حقوق بدید. پس اگر در ادارات دولتی هستید، این نکاتی که در ادامه میگم، به کارتون نمیاد. ولی اغلب عزیزانی که همراهمون هستند، شغل دولتی ندارند. بنابراین به کارشون میاد.

خب، بیایید با هم چند تا نکته رو در مورد درخواست افزایش حقوق بررسی کنیم.

قبل از درخواست افزایش حقوق

1. جایگزین پذیری من چطوریه؟

اول، از خودت بپرس جایگزین پذیری من چطوریه؟ مثلاً بعضی ها به سادگی جایگزین می شن چون هیچ تخصصی ندارند. یعنی این آدم امروز از اینجا بره، پس فردا به سادگی یه آدم دیگه پیدا می کنی، می ذاری  جاش. خب، مدیر چرا باید حقوقش رو افزایش بده، وقتی می تونه به سادگی یک آدم دیگه جاش پیدا کنه؟

2. من چه ارزشی اضافه می کنم؟

دوم، از خودت بپرس من چه ارزشی اضافه می کنم؟ چه کار خاصی می کنم که ارزش داشته باشه مدیرم برام هزینه ی بیشتری کنه؟

3. من چطور درک میشم؟

سوم، که از همه مهم تره، من چطور درک میشم؟ آیا درک می شم که آدم ارزشمندی هستم یا نه؟

یک بار یک مدیری تعریف می کرد یک بار با همکارانم جلسه گذاشته بودیم که در مورد قطع همکاری با یکی از کارمندان تصمیم بگیریم. اون کارمند، عصر اومد گفت آقای مدیر از اونجایی که من یک آدم مهم توی مجموعه تون هستم، اگر نمی تونید حقوقم رو افزایش بدید، من می خوام قطع همکاری کنم، من هم گفتم: واقعاً ناراحتیم که شما رو از دست می دیم. ولی امیدواریم که هر جا که هستید، موفق باشید. اون مدیر می گفت این کارمند اینقدر از نظر ما ضعیف بود که ما تصمیم گرفته بودیم باهاش قطع همکاری کنیم، بعد خودش فکر می کرد خیلی مهمه.

پس مهم نیست که من چطوری کار می کنم، خیلی مهمه که من چطوری درک می شم.

خیلی ها رو دیدیم که هیچ کاری نمی کنند اما خیلی خوب ارائه میدن و مدیر بهشون خیلی توجه میکنه. حالا که شما اون آدم بده نیستی که هیچ کاری نمی کنه و فقط می خواد ارائه کنه، پس خیلی مهمه که کار خوبت رو خیلی خوب ارائه بدی. بنابراین باید بلد باشی چطوری کار کنی تا نظر مدیرت رو جلب کنی.

اشتباهات رایج درخواست افزایش حقوق

1. زمان بد

زمان بد نرید درخواست افزایش حقوق بدید. مثلاً سر شلوغ ترین روز رو پیدا می کنه، میاد میگه. یا مثلاً دم یک پروژه ی مهم میاد میگه حقوقم رو افزایش بده. خب اون موقع مدیر اعصابش خورده.

همچنین وقتی مدیر خسته است یا استرس دارد، درخواست افزایش حقوق ندید.

2. بیان کلمه ی استعفا

کلمه ی استعفا رو نگید. بعضی ها با تهدید میگن اگه حقوقم رو افزایش ندی، من استعفا می دم. کلمه ی استعفا رو حتی به شوخیش هم در محیط کار نگید. کلمه بسیار زننده ای هست. مگر اینکه واقعاً می خواهید برید و تصمیتون نهایی شده.  پس به هیچ عنوان از کلمه ی استعفا در مذاکراتتون استفاده نکنید.

3. وقتی هیچ کار خاصی نکردی

اگه هیچ کار خاصی نکردی، درخواست افزایش حقوق نده. مثلاً اگه در سه ماه گذشته، هیچ افزایش فروش نداشتی، درخواست افزایش حقوق نده.

4. تهدید کردن

منظور از تهدید چیه؟ مثلاً بگی من پروژه رو تحویل نمیدم. بالاخره پسورد هاتون دست منه دیگه… بالاخره دیگه…. این جزء کثیف ترین کارهایی هست که میشه انجام داد.

روش درخواست افزایش حقوق

1. راهنمایی بگیرید

از خود مدیر بپرس من چطوری می تونم حقوقم رو افزایش بدم؟

2. لابی گری کنید

لابی گری یعنی با مدیرتون یک ارتباط خوب بسازید. بعضی ها میگن این مدیر ما همه اش به این دور و بری های خودش و اطرافیانش جایگاه و پست و مقام میده. یه سؤال: مدیرتون نادونه که به آدم هایی که نزدیکش نیستند، اعتماد کنه؟ خب، معلومه که باید به آدم هایی که نزدیکشن اعتماد کنه. این یک چیز طبیعیه، همه جای دنیا هم هست.

حالا یه عده می پرسند پس شایسته سالاری چی؟

دوست عزیز، تو اول باید نزدیک مدیرت بشی تا اون تو رو ببینه و بفهمه که شایسته ای. پس لطفاً این حرف های بی ربط رو فراموش کنید.

یک مدرس استرالیایی در درس رهبری میگه: یک کارمند باید 20 درصد وقتش رو بذاره برای وقت کیفی با مدیرش. یعنی باهاش وقت بگذرونه، گفتگوی دوستانه داشته باشه تا متوجه بشه که اون مدیر چه علائقی داره تا دیده بشه. پس اگه می خواهی در کارت خوب پیش بری، باید ارتباطت با مدیر، نزدیک باشه.

حالا ما 20 درصد وقتمون رو با مدیرمون بریم کوهنوردی؟ نه، من این رو نمی گم. ولی من می گم تو باید با مدیرت یک ارتباط خوب بسازی، باید باهاش لابی گری کنی که اگه یک جای خالی پیش اومد، تو سریع توی ذهن مدیر بیای که این فرد گزینه ی خوبیه. من اینو میشناسمش.

حالا بعضی ها می گن این که می شه پاچه خواری. اگه پاچه خواری به معنی حسن جوییه، همه جای دنیا میگن کارمند باید بلد باشه با مدیرش ارتباط خوب برقرار کنه. شما باید از مدیرت حسن جویی کنی و ویژگی های خوبش رو بگی. باید باهاش ارتباط خوب بسازی. چون داری با مدیرت زندگی میکنی. حالا اگه اسم این رو رو میذاری پاچه خواری، بله پاچه خواریه.

چون مدیر باید از شما خوشش بیاد که ذهنش نسبت به شما مثبت باشه.

اگه میگی نه، من کارم رو می کنم، منتش رو هم نمی کشم، شما با مدیرت مشکل ارتباطی داری. برو خدا شفات بده.

مشخصه ذهن مدیر نسبت به کارمندی که باهاش چهار بار بیشتر میگه و می خنده، مثبت تره.

اما اگه نه، پاچه خواری به یک معنی دیگه است، شرکتت رو عوض کن. غُر نزن.

پس خیلی مهمه که یک رابطه خوب با مدیرت بسازی.

در این مقاله روش درخواست افزایش حقوق رو یاد گرفتیم:

  1. راهنمایی بگیرید
  2. لابی گری کنید
دیدگاه‌ها ۰