سبد خرید

اگه یکی راجع به ظاهرمون نظر داد، چه کار کنیم؟

اگه یکی راجع به ظاهرمون نظر داد، چه کار کنیم؟

به نظرتون اگه یک نفر راجع به ظاهرمون یا یه چیزی که بهش هیچ ربطی نداشت نظر داد و ما هم تو جمع بودیم، چه جوابی باید بهش بدیم؟ چه کار کنیم؟ چه عکس العملی نشون بدیم؟

اول از همه بیاییم اشتباهات رایج رو با هم بررسی کنیم.

بعضی ها خجالت می کشند. کمرو هستند و هیچی نمیگند. فقط میخندند! و با این خنده مسخره که ضعیف ترین نوع ارتباط آدمیه، کارشون رو پیش می‌برند.

یه عده دیگه هم هستند که پرخاشگری می کنند. یعنی حمله می‌کنند: کی از تو نظر پرسید؟! اصلاً  تو کی هستی که نظر بدی؟! با اون قیافه ات! پس بعضی ها هم اینطوری پرخاشگری می کنند.

هیچ کدوم از دو رفتار بالا درست نیست. رفتار درست، یک رفتار محترمانه، قاطعانه و منصفانه است.

اولین نکته این هست که ما در فرهنگی بزرگ شده ایم که بهمون یاد نداده اند که راجع به ظاهر کسی نباید نظر داد. پس می تونی اون آدم رو درک کنی که این بنده خدا آموزش ندیده است. حرفه ای نیست. نمی دونه چیکار کار کنه و سطحش اینقدر پایینه که اینقدر بد ارتباط برقرارمی کنه.

من اگه کسی رو می بینم که دشنام میده، عصبانی نمی شم، دلم می سوزه. چون کسی که فحش می ده، ضعیف ترین سطح ارتباطی رو داره. یعنی نه تنها قادر نیست صحبت کنه، بلکه از بدترین روش ارتباطی که دشنام دادن هست، استفاده می کنه. با این دیدگاه، من بیشتر دلم میسوزه تا اینکه بخوام ناراحت بشم. میگم چقدر ناتوانه و دلم برای ناتوانی اون آدم می سوزه.

در مورد این موضوع هم همینطور. ببین چقدر ناتوانه که مهارتهای ارتباطی رو بلد نیست. یه سری رفتارهای خودکار داره و چیزی که اون لحظه به ذهنش می‌رسه رو میگه. کاری به موقعیت نداره که مثلاً شما یک خانم هستی اون یک آقاست و اجازه نداره راجع به اندام شما توی جمع نظر بده یا اصلاً نباید به صورت خصوصی هم نظر بده.

پس اول درک می کنی که اون آدم آموزش ندیده است پس معمولاً منظوری نداره. یا حتی اگر منظوری داره، روش منظور رسوندن رو بلد نیست. چون اگر آموزش دیده باشه، باید روش بهتری رو انتخاب کنه که یه چیزی رو به تو نشون بده. پس اول دلت براش بسوزه.

و بعد حالا کمک کن که در ادامه رفتار بهتری رو انجام بده.

وقتی توی جمع بهش جواب میدی، یک اتفاق ناجور می افته. اون شخص گارد میگیره و ممکنه ببین شما بحث پیش بیاد.

حالا چه کار کنیم؟

بررسی کن ببین آیا این اتفاق یک بار افتاده یا یا تکرار شده؟

اگر یک بار اتفاق افتاده، فقط با مدیریت حالت و بیان مون لازم نیست که این موضوع باز بشه و به یک مسئله جدی تبدیل بشه.

مثلاً میاد راجع به اندام شما نظر میده، میگه چاق شدی ها برو باشگاه، یا این لباسه چقدر بهت میاد یا  لاک صورتی چقدر بهت میاد یا لاک بزن دیگه.

و فرض کن شما با این موضوع، مسئله داری و معذب میشی.

اگه بار اوله این اتفاق افتاده، بگو: متشکرم که نظرتون گفتید و برو. همین. نه توهین نه بی احترامی نه پرخاشگری. بلکه خیلی عادی و خونسرد، کاری می کنی که اون شخص اصللاً متوجه نشه که الان ناراحتی یا خوش حالی.

اما اگر دیدی این موضوع قبلاً تکرار شده، حتماً در یک جایی به صورت خصوصی بهش بگو: ازتون خواهش می کنم راجع به حریم شخصی من، موضوعات ظاهری و چیزهایی که مربوط به کار نیست، لطفاً صحبت نکنید. به خصوص در محیط کار و جلوی دیگران. ممنون میشم که به حریم شخصی من احترام بذارید.

بنابراین خیلی مهمه که رفتار درست رو داشته باشیم.

خیلی وقت ها با واکنش‌های سریع، لحظه ای و پرخاشگری یه کاری می کنیم که تا آخرین زمانی که تو محیط کار هستیم، یه برچسب رومون بزنند و ما را مسخره کنند.

یا به خاطر خجالت کشیدن، دیگه تا آخر هر جوری که دلشون خواست، با ما رفتار کنند.

پس رفتار حرفه ای و درست رو یاد بگیرید.

و این فقط یک مثال بود از نوع شوخی ها.

اگر در محیط کارتون، شما شخص خیلی قدرتمندی هستید و یه نفر راجع به ظاهرتون نظر  میده، ممکنه همون‌جا شما هم خودتون دو تا شوخی باهاش بکنید چون می دونید فرد دیگه ای با شما این شوخی رو نمی کنه و بعداً به صورت خصوصی به اون شخص آگاهی بدید.

پس انواع واکنش های مختلف وجود داره و فقط همین یکی دو واکنشی که گفتم نیست.

نوع واکنش، به شرایط شما، مدت زمانی که در اونجا حضور دارید، قدرتتون، طرف مقابل و خیلی چیزهای دیگه بستگی داره.

بنابراین مراقب این نوع موضوعات باشید.

 

 

 

دیدگاه‌ها ۲